Інтернет в дитячій кімнаті. Потрібен чи ні?
Число користувачів Мережі постійно зростає - варто в будинку з'явитися Іінтернету, як всі члени сім'ї, включаючи дітей, починають «зависати» біля екранів і випадають зі звичного життя. Дорослі черпають інформацію, спілкуються і використовують Іінтернет в якості розваги. А що роблять діти? Так чи потрібен комп'ютер в дитячій кімнаті і навіщо дитині Інтернет?
Почнемо з того, з якого віку можна давати дитині комп'ютер та Інтернет?
Лікарі та психологи рекомендують захистити дитину від комп'ютера хоча б до 3-х років. Вважається, що до цього віку дитина ще не готовий адекватно сприймати інформацію з екрана. Він не відрізняє віртуальний світ від реального.
Для дітей від трьох до п'яти років загальний час біля екрану комп'ютера, телефону, планшета і т.д. не повинно перевищувати 1 години на день, при цьому тривалість одного сеансу повинна бути не більше 7 хвилин.
З 5 років добову норму можна поступово (!) збільшувати до двох годин, а тривалість безперервного користування комп'ютером - до 20 хвилин.
Самі явні проблеми, які загрожують дітям, подовгу сидить біля екранів, - це неправильна постава і погіршення зору.
Щоб не виникло проблем з опорно-руховим апаратом, батькам потрібно подбати про правильне стільці і столі. Висота стільця повинна бути такою, щоб ноги дитини стояли на підлозі, зігнуті в колінах під прямим кутом, а руки лежали на столі, зігнуті під прямим кутом в ліктях.
Велику тривогу в суспільстві, особливо серед батьків і педагогів, викликає загроза інтернет-залежності підлітків. Однак, на думку експертів, не варто плутати інтернет-залежність і пристрасну захопленість Всесвітньою павутиною. Про інтернет-залежності можна говорити тільки в тому випадку, якщо дитина використовує Інтернет не менше одного року і у нього присутні не менше 6-7 симптомів мережевий наркоманії. Проміжним є поняття «надмірна захопленість Інтернетом», або «надмірне використання Інтернету». Це невміння користуватися, поставити обмеження, регламентувати себе. Кількість населення, у якого може виникнути залежність в такому віці, на думку Фонду Розвитку Інтернет, - 7-10%. Виявлено близько 3% респондентів, схильних до інтернет-залежності (більше 5 годин на день).
Надалі, стаючи підлітками, у залежних від Інтернету дітей складається свій світогляд. Вони не вміють себе обмежувати і контролювати, вважаючи, що в житті, як і на сайті в інтернеті, завжди можна зареєструватися заново. Підліток віддаляється від батьків і однолітків, все більше поглиблюється в віртуал. Він перестає сприймати оточуючих, стає замкнутим і безпорадним. Адже Інтернет не в силах навчити підлітка того, як впоратися з життєвими труднощами.
Психіка дитини тільки формується, тому інформація, яку він отримує, повинна бути відфільтрована. Якщо батьки не контролюють, що дивиться дитина, у що він грає на комп'ютері, завжди є шанс, що малюк зіткнеться з тим, до чого не буде готовий.
Схоже, що досягнення згоди в правових і юридичних міжнародних нормах щодо того, кого ж можна називати дитиною, є одним з головних перешкод для забезпечення ефективного захисту дітей. Проте, як би ми не трактували цей термін, нам точно відомо, що діти і молодь постійно використовують Інтернет і що він став невід'ємною частиною сучасного життя.
Тому батькам слід більше уваги приділяти своєму «живому» спілкуванню з дитиною. Підліток повинен бути союзником батьків у вирішенні сімейних проблем, з його думкою потрібно рахуватися, його інтереси потрібно розділяти. Це підтверджують міжнародні фахівці США і Європи, які прийшли до висновку про малоефективність заборонених засобів захисту. Освіта, медіаграмотність, довірчий діалог дітей з батьками та педагогами є найбільш результативними способами забезпечення безпеки в Інтернеті, формують внутрішні фільтри у молодої людини.
Багато з тінейджерів проводять в Мережі більшу частину часу, причому не тільки вільного. Для спілкування в Інтернеті у них складається особлива мова (короткі речення без прикметників і розділових знаків), яка може переходити в реальне життя, але якщо буде прийнятий оточенням.
Нижче в Таблиці представлені відповіді підлітків на питання «Чим ти найчастіше займаєшся у вільний час?» (Опитування проведене Фондом Розвитку Інтернет, в % від числа опитаних, N = 1215, можливо більше однієї відповіді)
Форми дозвілля |
% |
Проводжу час з друзями |
69 |
Дивлюся телевізор |
56 |
Граю в комп'ютерні ігри |
48 |
Обмінююся інформацією з комп'ютерної мережі |
47 |
Спілкуюся по телефону |
36 |
Слухаю магнітофон, програвач, плеєр |
35 |
Читаю книжки |
35 |
Спілкуюся в гуртку, секції, клубі, іншому об'єднанні |
33 |
Подорожую по комп'ютерній мережі |
33 |
Ходжу в кіно |
31 |
Проводжу час з батьками та іншими дорослими |
29 |
Дивлюся відеозаписи |
26 |
Зустрічаюся з дівчиною (хлопцем) |
25 |
Читаю газети і журнали |
21 |
Слухаю радіо |
15 |
Ходжу в театри, на концерти, в музеї |
14 |
Вирішуючи багато завдань і знаходячи необхідну інформацію за допомогою Інтернету, діти не тільки вчаться новому, а й все менше навантажують свій мозок. Навіщо годинами ламати голову над складним прикладом або згадувати потрібну формулу або правило, якщо відповідь можна знайти у Всесвітній павутині.
Чи ставити комп'ютер в дитячій кімнаті і підключати до нього Інтернет - вирішувати батькам. Звичайно, така іграшка зацікавить дитину і дасть можливість дорослим зайнятися своїми справами. Але все-таки варто пам'ятати, що знайомство дітей з Інтернетом і подальше його використання має відбуватися під контролем дорослих, щоб вони могли не тільки захистити малюків від шкідливої інформації, а й вчасно пояснити те, з чим зіткнуться юні інтернет-користувачі.